تصفیه لجن اسیدی
بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان صنايع کشور، در حال حاضر بيش از دويست کارخانه بازيافت روغن موتور مصرف شده در سراسر کشور در زمينه فراورش روغن موتور مصرف شده فعاليت دارند. روش اصلي مديريت روغن موتور مصرف شده در ايران و اکثر کشورهاي جهان جمع آوري و بازيافت ميباشد مطالعه Alzubaidy و همکاران نشان ميدهد که از هزار تن روغن موتور مصرف شده حداقل ششصد تن روغن پايه توليد ميشود. در حاليکه براي توليد همين مقدار روغن موتور از نفت خام، شش هزار تن نفت خام لازم است. اين مورد اهميت بازيافت روغن موتور مصرف شده را بيان مينمايد روش فراورش روغن موتور مصرف شده در ايران فناوري اسيد سولفوريک/ خاک رس است. عمليات بازيافت روغن موتور مصرف شده در اين فناوري از طريق آبگيري، گرمايش همراه با افزايش اسيد و صاف سازي روغن موتور مصرف شده انجام ميشود در اين فرايند، از صد بشکه روغن موتور مصرف شده، پانزده بشکه لجن اسيدي به صورت دورريز حاصل ميشود. در نتيجه حجم لجن اسيدي دور ريز شده، با توجه به تعداد صنايع بازيافت موجود در کشور، ميزان روغن موتور مصرف شده توليد شده و ميزان تصفيه روغن موتور مصرف شده بسيار زياد ميباشد روغن موتور از مشتقات نفت خام ميباشد. با توجه به اينکه در تصفيه نفت خام ترکيبات آلي (مواد پايه پارافيني، پايه نفتنيک، پايه آروماتيک) و مواد افزودني (مواد بازدارنده اکسيداسيون و خوردگي ياتاقان، مواد ضد سائيدگي، بهبود دهندههاي اصطکاک، مواد ضد کف، مواد ضد زنگ، معلق سازندههاي خاکستر، پاک کنندههاي فلزي، قليائيت دهندهها، افزايندههاي انديس ويسکوزيته) به منظور بهبود کيفيت روغن به آن اضافه ميشوند؛ همچنين فلزاتي (سرب، روي، کروم، کادميوم) که از فعل و انفعالات درون موتور وارد روغن ميشوند، اثرات بهداشتي دور ريزي لجن اسيدي حائز اهميت است. ماده اصلي تشکيل دهنده لجن اسيدي ترکيبات غير اشباع قطبي و آسفالتين است که ترکيبي مشابه قير حاصل از پالايش نفت خام دارد . ساختمان شيميايي قير حاصل از پالايش نفت خام را هيدروکربورهاي آلي و ساختمان کلوئيدي آن را آسفالتين و مالتين تشکيل ميدهند .يک قير اصلاح نشده (اصلاح فيزيکي يا شيميايي) رفتار ايده ال ندارد و در برابر دما دچار تغييرات پيوسته ميشود .مهمترين خانواده اصلاح کننده قير، پليمرها هستند . بنتونيت نوعي خاک رس از گروه مونت موريلونيت ها ميباشد. بنتونيت ساختمان کريستالي دارد و ترکيب پيچيده اي از سيليکات آلومينيوم آبدار ميباشد. بنتونيت به عنوان پر کننده، تغليظ کننده و پايدار کننده در قير مورد استفاده قرار مي گيرد. آهک و سود به منظور کاهش ميزان اسيديته لجن اسيدي و تقويت نقش پايدار کنندگي بنتونيت در قير بکار مي روند . پليمر استايرن – بوتادين – استايرن
(SBS )داراي خصوصيات الاستيکي و ترموپلاستيکي ميباشد و در دماهاي اختلاط بالا بصورت کاملا روان در ميآيد. اين پلیمر در دمای ۱۷۰ درجه سانتی گراد توسط میکسر با قیر مخلوط میشود. بر اساس اطلاعات موجود تا بحال مطالعه اي در زمينه بازيافت لجن اسيدي حاصل از فرايند اسيد / رس انجام نشده است. اين مطالعه با هدف بازيافت لجن اسيدي به قير با استفاده از مواد افزودني خاک بنتونيت، سود، آهک و پليمر SBS انجام شد.